10 Langkah Persiapan Majlis Perkahwinan-Bhg. 1

 1. Tetapkan matlamat
Adakah anda inginkan sebuah majlis perkahwinan yang membosankan? Adakah anda mahu tetamu anda hanya sekadar datang untuk makan? Tentunya tidak, bukan. Anda semestinya inginkan sebuah majlis yang meriah yang menjadi kenangan terindah dalam hidup anda. Anda juga pastinya ingin meraikan tetamu yang sudi bertandang. Oleh itu, tetapkanlah matlamat dan nyatakan objektif yang jelas untuk majlis perkahwinan anda supaya majlis perkahwinan tersebut dapat menggembirakan diri anda sendiri, pasangan, keluarga, rakan-rakan dan tetamu-tetamu yang hadir. Sebaik-baiknya, matlamat majlis perkahwinan anda sepatutnya:
- Meraikan pengantin.
- Menghebahkan berita pernikahan (untuk menghindari fitnah).
- Merapatkan silaturrahim sesama keluarga dan saudara mara.
- Berkongsi kegembiraan dengan semua orang.
- Mengikut sunnah Nabi SAW.
- Meraikan anak-anak yatim.
- Menggembirakan ibubapa yang telah banyak berjasa pada kami.
Dan lain-lain lagi…

2. Lakarkan majlis perkahwinan impian
Sebagai bakal pengantin baru, anda mungkin telah merancang majlis perkahwinan impian sejak kecil lagi. Jadi, sekarang adalah masanya untuk anda merealisasikan majlis perkahwinan impian anda supaya menjadi kenangan terindah dalam hidup anda dan pasangan. Dalam merancang majlis perkahwinan impian, beberapa aspek perlu dititikberatkan:
1. Bajet - Berapakah yang anda ingin belanjakan untuk majlis perkahwinan impian anda?
2. Anggaran jumlah tetamu - Berapa dan siapa tetamu yang ingin anda dan keluarga jemput
3. Tarikh atau hari majlis perkahwinan - Bilakah tarikh dan hari majlis perkahwinan anda ingin diadakan?
4. Tema majlis - Adakah anda mahukan majlis yang sederhana dan meriah, menyeronokkan, romantik, tradisional dan sebagainya.

3. Merancang aturcara majlis perkahwinan impian
Perancangan awal aturcara majlis perkahwinan memastikan persiapan majlis perkahwinan anda berjalan dengan lancar dan teratur. Tuliskan aturcara yang anda inginkan, bermula dari pagi hingga selesai majlis. Beberapa sesi utama seperti sesi akad nikah, memakai cincin, makan beradab dan bergambar perlu diatur untuk melancarkan perjalanan majlis. Anda juga mungkin ingin menyertakan beberapa acara sampingan seperti sesi ucapan, persembahan dan pembahagian hadiah. Aturcara yang baik bukan sahaja membantu kelancaran majlis, bahkan akan memudahkan untuk membahagikan tugas-tugas kepada ahli keluarga yang akan menjadi urusetia majlis perkahwinan anda.

4. Sediakan senarai semak
Senarai semak yang mengandungi perkara-perkara yang perlu dilakukan dan barang-barang yang perlu diadakan akan memudahkan persiapan majlis perkahwinan anda. Untuk perkara-perkara yang perlu dilakukan, sebaik-baiknya anda menyusun mengikut turutan masa, bermula dari masa perancangan sehinggalah ke hari majlis. Untuk barang-barang keperluan pula, cubalah untuk lakukan sedikit kajian harga, supaya anda mendapatkan barang terbaik pada harga terbaik.

5. Rancang bajet
Dalam merancang persiapan majlis perkahwinan, bajet memainkan peranan yang sangat penting. Sebaik-baiknya anda mula menabung semenjak awal lagi untuk membiayai majlis perkahwinan anda. Anda mungkin juga boleh meminta bantuan daripada ibubapa dan ahli keluarga untuk menyumbang sedikit peruntukan. Kumpulkan semua sumber kewangan yang anda ada, jumlahkan dan cuba agihkan dengan baik ke arah setiap bahagian persiapan majlis perkahwinan anda. Jika terdesak, anda mungkin perlu membuat pinjaman peribadi, namun perkara ini sepatutnya menjadi pilihan terakhir.

[bersambung]
10 Langkah Persiapan Majlis Perkahwinan-Bhg. 2

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



0 comments:

Post a Comment

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.