Perkara-perkara Wajib Ada Untuk Persiapan Majlis Perkahwinan


 1. Bajet
Sebelum memulakan persiapan majlis perkahwinan, tetapkan dahulu berapa banyak bajet yang diperlukan dan yang anda sanggup keluarkan. Rancang bajet dengan sebaik-baiknya. Berbincang dengan pasangan dan rangka draf perkara-perkara yang perlu dilakukan untuk persiapan majlis perkahwinan. Bincangkan juga tentang sumber bajet agar semuanya boleh disediakan.

2. Prosedur pernikahan
Borang nikah, kadi, wali, saksi, ujian HIV, kursus kahwin, mas kahwin dan dokumen-dokumen berkaitan; pastikan anda dan pasangan tahu apa yang perlu dilakukan dan dipersiapkan untuk memenuhi semua syarat prosedur pernikahan yang ditetapkan Jabatan Agama Negeri. Setiap negeri mungkin mempunyai syarat-syarat yang berbeza. Rancang bila dan tempoh yang sesuai untuk melaksanakan semua prosedur yang dikehendaki. Sebaik-baiknya, mulakan dalam tempoh tiga bulan dari tarikh majlis pernikahan.

3. Makanan untuk majlis kenduri
Kebiasaannya, banyak belanja diperlukan untuk mempersiapkan makanan untuk majlis kenduri. Anda boleh memilih samaada untuk memasak sendiri pada hari majlis, ataupun menempah dengan katerer. Anda mungkin boleh berjimat dengan memasak sendiri, namun banyak perkara perlu dipersiapkan terutama dalam penyediaan bahan-bahan masakan. Tentukan menu dan kuantiti hidangan yang sesuai untuk majlis kenduri nanti. Sebaik-baiknya, mulakan persiapan dalam tempoh tiga bulan sebelum majlis.

4. Kanopi dan set kenduri
Kanopi, kerusi, meja, pinggan, mangkuk dan set menghidang; pastikan anda tahu dengan siapa dan bagaimana untuk dapatkan semua keperluan tersebut. Jika menempah makanan dengan katerer, mereka mungkin turut menyediakan semua keperluan ini. Jika tidak, anda perlu dapatkan dari penyedia perkhidmatan ini. Senaraikan dahulu barang-barang yang diperlukan, jangan sampai tertinggal perkara-perkara yang kecil seperti sudu, garfu dan bekas air.

5. Kad jemputan kahwin
Kad jemputan kahwin adalah medium utama untuk menjemput tetamu ke majlis perkahwinan anda. Untuk menempah kad jemputan kahwin, sebaik-baiknya dilakukan tiga bulan sebelum majlis perkahwinan. Ingat, kad perlu diedar dalam tempoh sebulan sebelum majlis, jadi pastikan anda boleh memastikan kad siap sebelum diedarkan. Kad boleh ditempah di kedai-kedai berhampiran tempat anda. Untuk lebih mudah lagi, tempah sahaja secara 'online'.

6. Set pengantin
Set pengantin merangkumi pelamin, meja beradap, hiasan bilik tidur dan juga busana pengantin. Anda boleh mengambil pakej lengkap yang menyediakan semuanya. Seleok-eloknya, tempah awal supaya anda mempunyai lebih banyak pilihan.

7. Jurugambar
Rugi sekiranya kenangan indah majlis perkahwinan tidak diabadikan dalam bentuk gambar. Di sinilah pentingnya mendapatkan khidmat seorang jurugambar profesional untuk merakamkan kenangan majlis anda. Jika ada bajet lebih, boleh dapatkan juga khidmat videografer. Pada masa sekarang, ramai yang menyediakan kedua-dua pakej video dan gambar. Semuanya bergantung kepada pilihan dan bajet anda.

8. Hantaran perkahwinan
Tentukan berapa bilangan hantaran perkahwinan yang akan disediakan oleh setiap pasangan. Mengikut adat Melayu, biasanya bilangan hantaran perkahwinan adalah bernombor ganjil, dan bilangan yang diberikan pengantin perempuan melebihi bilangan yang diberikan pengantin lelaki. Namun, tidak salah jika ingin memberikan bilangan yang sama. Untuk gubahan hantaran perkahwinan, anda mungkin boleh lakukan sendiri. Banyak video panduan yang boleh anda tonton. Jika ada bajet lebih, upah sahaja orang lain untuk melakukannya.

9. Ole-ole tetamu
Seperkara lagi yang perlu ada untuk persiapan majlis perkahwinan adalah ole-ole untuk tetamu. Ini sebagai tanda cenderahati untuk para tetamu yang sudi hadir memeriahkan majlis perkahwinan anda.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



0 comments:

Post a Comment

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.