Tips Memilih Cincin Perkahwinan

Rasanya tidak lengkap sesebuah perkahwinan jika tidak memberikan cincin kahwin untuk pengantin perempuan, tidak kiralah samaada ketika majlis pertunangan ataupun pernikahan. Boleh dikatakan, cincin adalah tanda ikatan sesebuah perhubungan yang diamalkan oleh kebanyakan adat di dunia. Dalam adat Melayu, cincin mula-mulanya diberi semasa datang merisik dan meminang, kemudian semasa bertunang dan akhir sekali selepas majlis pernikahan. Pada masa sekarang, oleh kerana terdapat pilihan barangan kemas yang lebih banyak, ada yang hanya memberikan cincin semasa majlis pertunangan, dan memberkan tali tangan atau gelang semasa majlis pernikahan. Dengan cara ini, pengantin perempuan tidak perlu memakai terlalu banyak cincin pada satu-satu masa.

Memakai cincin pertunangan dan pernikahan tidak hanya terhad kepada pasagan wanita, malah, kini, turut diberikan kepada pasangan lelaki. Semasa majlis pertungan, selesai ibu pasangan lelaki memakaikan cincin kepada pasangan wanita, ayah si wanita akan memakaikan cincin kepada pasangan lelaki sabagai tanda pertunangan. Untuk majlis pernikahan pula, selesai akad nikah, biasanya pasangan lelaki dan wanita akan dipertemukan untuk saling menyarung cincin antara satu sama lain sebagai tanda memulakan hubungan sah suami isteri.

Dalam melakukan persiapan majlis perkahwinan, beberapa perkara yag berikut perlu diberi perhatian dalam mendapatkan cincin untuk pasangan anda:

1. Bahan buatan
Sebagai penghargaan kepada pasangan wanita, sebaik-baiknya pihak lelaki mendapatkan cincin yang diperbuat daripada emas, samaada emas kuning atau putih. Emas kuning bersifat lebih menyerlah dengan warna kuning keemasannya, manakala emas putih lebih menonjolkan kemewahan dan elegan. Dari segi harga, emas kuning adalah lebih murah dan stabil berbanding emas putih; emas kuning boleh dijual semula pada harga yang lebih baik dan tinggi berbanding emas putih. Berbanding dengan pasangan wanita yang dibolehkan memakai emas, pilihan yang terbaik untuk pasangan lelaki adalah cincin yang diperbuat daripada perak.

2. Kesesuaian
Selain dari segi bahan buatan cincin, perlu diambil kira juga kesesuaian cincin terutama dari segi saiz, reka bentuk, corak dan ukiran yang terdapat pada cincin tersebut dengan warna kulit dan bentuk jari si pemakai. Tersalah memilih cincin yang tidak sesuai akan menyebabkan pemakai berasa tidak selesa dan tidak cantik pada pandangan orang lain.

3. Praktikaliti
Harus diingat yang cincin yang diberi perlu dipakai pada kebanyakan masa dan setiap hari oleh pemakai. Jadi, memilih cincin yang selesa, mudah dipakai dan tidak mengganggu tugas-tugas seharian perlu diberi keutamaan. Cincin yang terlalu besar mungkin tidak sesuai jika kerja-kerja seharian banyak menggunakan jari-jemari anda.

4. Batu permata
Batu permata memainkan peranan yang penting dalam menaikkan seri cincin. Pilihan yang mewah sudah semestinya dari jenis berlian. Namun, dengan harganya yang mahal, mungkin akan menyebabkan bajet persiapan majlis perkahwinan anda terganggu. Lagipun, cincin bertakhtakan berlian atau sebarang jenis batu permata kebiasaannya mempunyai harga jualan semula yang rendah. Bukan semua orang sukakan cincin bertakhtakan batu permata, oleh itu tanyalah pasangan anda terlebih dahulu sebelum memilih cincin untuk si dia.

5. Alergi
Sesetengah orang mungkin alergi atau alahan kepada emas kuning yang merupakan emas tulen. Alternatif yang ada adalah emas putih yang sebenarnya dalah campuran emas dengan nikel atau palladium. Cincin perak juga boleh menjadi pilihan yang sesuai. Periksa dulu samaada pasangan anda mempunyai alahan pada emas ataupun tidak. Bimbang nanti cincin yang diberi akan menyebabkan kemerahan dan kegatalan kepada jari pasangan anda.

6. Bajet
Walauapapun pilihan cincin anda, pastikan yang harganya masih mampu ditampung dan tidak lari dari bajet yang anda tetapkan.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  1 comment:

  1. tips pilih cincin pun ade..hehehe
    http://bondasha.blogspot.com/

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.