10 Langkah Persiapan Majlis Perkahwinan-Bhg. 2


6. Tindakan
Setelah semua perancangan persiapan majlis perkahwinan dilakukan, tibalah masanya anda mengambil tindakan merealisasikan apa-apa yang dirancang. Cubalah untuk mematuhi tempoh yang telah anda tetapkan untuk setiap perkara senarai semak yang dirancangkan dalam langkah 3. Sekiranya terbabas, lakukan sedikit pengubahsuaian pada perancangan supaya anda masih boleh mencapai majlis perkahwinan impian anda. Utamakan untuk mendapatkan barang-barang keperluan asas terlebih dahulu, sebelum mendapatkan yang lain-lain. Di samping memastikan kelancaran persiapan, ini juga membantu anda untuk mengawal bajet majlis perkahwinan anda.

7. Bahagikan tugas
Dalam melaksanakan segala rancangan persiapan majlis perkahwinan anda, usahlah dibebankan semua perkara ke atas bahu anda. Melakukan semua perkara sendiri bukan sahaja akan memenatkan anda, bahkan membuatkan anda jemu dan tidak bersemangat meneruskan persiapan majlis perkahwinan. Anda mungkin juga akan mengalami tekanan, dan menyebabkan kelihatan lesu semasa majlis nanti. Adakah anda mahu kelihatan lesu pada hari sepatutnya anda menjadi raja atau permaisuri sehari? Jika tidak mahu, maka, mintalah pertolongan daripada keluarga dan rakan dalam melakukan tugas-tugas persiapan majlis perkahwinan anda.

8. Periksa dan semak
Apabila semua barang diperoleh dan semua perkara berkaitan persiapan majlis perkahwinan anda diselesaikan, jangan lupa untuk memeriksa setiapnya dan semak beberapa kali untuk memastikan semuanya berkeadaan baik sehingga hari majlis perkahwinan. Di sinilah bergunanya senarai semak yang disediakan dalam langkah 4 tadi. Jangan lupa juga untuk menghubungi jurugambar, juruvideo, DJ, jurusolek dan pengapit supaya ingat akan tarikh majlis perkahwinan dan memastikan tiada apa-apa masalah yang berlaku. Ingatkan juga kepada ahli keluarga atau rakan tentang peranan masing-masing semasa majlis perkahwinan nanti.

9. Bergembiralah
Kini tibanya hari majlis perkahwinan anda. Segala persiapan yang dirancang harusnya dilaksanakan dengan baik pada hari ini. Tugas anda, bergembiralah! Biarkan orang yang telah anda beri peranan untuk menjalankan tugas masing-masing. Hari ini adalah hari bahagia anda dan anda seharunsya menikmatinya sebaik-baiknya.

10. Selesaikan tugas
Walaupun majlis perkahwinan anda telah berlalu, namun tugas anda masih belum berakhir. Ada beberapa perkara yang perlu dilaksanakan. Segala barang yang disewa seperti pelamin, khemah, baju pengantin dan pinggan mangkuk, perlulah dibersihkan dan dipulangkan kepada pembekal asal. Jika masih ada bayaran yang belum diselesaikan, sila jelaskan segera setelah berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberi. Hargai ahli keluarga dan rakan-rakan yang bertungkus-lumus menjayakan majlis perkahwinan anda dengan sedikit jamuan kecil samaada di restoran ataupun di rumah sahaja.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



0 comments:

Post a Comment

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.