Tips Bajet Persiapan Majlis Perkahwinan

1. Kenalpasti kemampuan
Ukur baju di badan sendiri. Pastikan anda tahu berapa banyak wang yang anda ada, dan berapa banyak anda sanggup belanjakan untuk persiapan majlis perkahwinan. Elakkan berhutang untuk memenuhi majlis perkahwinan impian. Simpan sedikit baki wang yang ada untuk persiapan memulakan kehidupan selepas berkahwin nanti. Perbelanjaan selepas berkahwin biasanya akan meningkat berbanding semasa bujang; anda mungkin perlu berpindah rumah, membayar sewa yang lebih mahal, perjalanan yang lebih jauh ke tempat kerja dan lain-lain.

2. Kenalpasti majlis perkahwinan idaman
Berbincanglah dengan pasangan dan keluarga berkenaan bentuk perkahwinan yang diidamkan. Nyatakan jumlah bajet yang anda sanggup keluarkan. Berbincanglah dari segi tema majlis perkahwinan, jumlah hantaran, bilangan hantaran, jumlah tetamu, makanan dan persiapan-persiapan lain. Dapatkan pendapat dari keluarga dan rakan-rakan berkenaan pilihan persiapan majlis perkahwinan anda.

3. Senarai dan kajian kos
Senaraikan semua perkara dan barang keperluan yang perlu disiapkan untuk majlis perkahwinan kelak. Kaji dan kira jumlah kos setiap yang disenaraikan. Ambil kira juga kos-kos tersembunyi dan perbelanjaan-perbelanjaan kecil diluar jangka seperti pengangkutan, tol dan sebagainya. Pastikan jumlah kos yang dikira tidak tersasar jauh daripada jumlah bajet yang akan diperuntukkan.

4. Tentukan siapa yang bayar
Jika majlis perkahwinan diadakan serentak untuk kedua-dua pengantin lelaki dan wanita, semestinya banyak perbelanjaan dapat dijimatkan. Perkara ini biasanya dilakukan oleh pasangan pengantin yang tinggal berdekatan. Oleh itu, jika anda merancang melakukan sebegini, berbincanglah dengan pasangan tentang siapa yang bayar untuk itu dan ini. Jika ada ahli keluarga atau rakan-rakan yang ingin menyumbang wang atau penaja, catatkan nama dan jumlah tajaan mereka dalam senarai bajet yang anda telah buat.

5. Pengurusan kewangan
Setiap bakal pengantin harus mempunyai ilmu pengurusan kewangan yang baik, yang mana melibatkan pengurusan pendapatan, hutang dan perbelanjaan. Setiap orang harus mempunyai bajet bulanan, dan cuba berbelanja tidak melebihi bajet yang ditetapkan. Setiap perbelanjaan harian perlu dicatatkan untuk mengetahui aliran keluar wang anda. Di samping itu, minimum 10% daripada jumlah pendapatan yang diperoleh haruslah disimpan bukan sahaja sebagai persiapan majlis perkahwinan, bahkan untuk masa depan. Sedaya-upaya mungkin, cubalah mencari peluang menambahkan pendapatan dengan melakukan kerja-kerja sampingan ataupun berniaga kecil-kecilan. Dengan menguruskan kewangan dengan baik, anda boleh berjimat dengan mengurangkan perbelanjaan tidak perlu dan ini akan menambahkan jumlah tabungan untuk persiapan majlis perkahwinan kelak.

6. Kaji dan bandingkan harga
Untuk setiap perkara persiapan majlis perkahwinan, cuba buat kajian pasaran ke atas pilihan-pilihan yang ada. Cari dua atau tiga pembekal untuk setiap yang perkara yang diingini, bandingkan harga, kaji tawaran yang diberi dan buatlah pilihan yang bijak. Dengan ini, anda dapat memilih persiapan majlis perkahwinan yang hebat pada harga yang terbaik.

7. Kejar 'Jualan Murah'
Di Malaysia, kita sebenarnya beruntung kerana terdapat banyak perayaan yang disambut. Dan kebiasaannya, semasa musim perayaan, banyak tawaran jualan murah yang diadakan. Begitu juga semasa awal dan akhir tahun, banyak penjual akan mengadakan jualan murah untuk menarik pembeli. Oleh itu, amatlah rugi jika anda tidak mengambil kesempatan jualan murah yang ada untuk mendapatkan barang-barang persiapan majlis perkahwinan anda. Di samping semasa jualan murah, anda juga boleh mengambil kesempatan mendapatkan harga murah di festival pengantin yang banyak diadakan di seluruh negara.

8. Rekod perbelanjaan
Untuk setiap perbelanjaan yang dilakukan untuk persiapan majlis perkahwinan anda, sebaik-baiknya catat dan simpan semua resit sehinggalah tamat majlis perkahwinan nanti. Perbelanjaan yang direkodkan akan membantu anda mengawal bajet dari semasa ke semasa; anda boleh melakukan penjimatan ataupun menambah peruntukan jika perbelanjaan hampir melebihi bajet awal yang ditetapkan. Resit-resit yang disimpan pula akan membantu anda untuk menuntut gantirugi jika ada mana-mana pembekal yang tidak menunaikan janji dengan sepenuhnya.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



0 comments:

Post a Comment

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.