Idea Menarik Untuk Wang Hantaran Perkahwinan

Perkahwinan masa kini sememangnya memerlukan belanja yang banyak, terutamanya untuk bakal pasangan lelaki. Perbelanjaan paling besar semestinya untuk menampung wang hantaran kahwin. Maklumlah, sudah menjadi budaya masa sekarang yang mana majlis perkahwinan menjadi seolah-olah pertandingan untuk membanding-bandingkan nilai si pengantin perempuan. "Berapa bayar hantaran kahwin ni?" Pasti ada yang akan bertanya tentang soalan sebegini.

Kadang-kadang, bukan ibubapa pengantin perempuan hendak menindas atau menzalimi pengantin lelaki dengan meletakkan wang hantaran yang tinggi, tetapi untuk mengelakkan kata-kata cacian daripada yang lain, bayaran yang setimpal perlu juga diminta. Maka, terpaksalah pengantin lelaki menyediakan sekurang-kurangnya RM 20,000; 10,000 untuk persiapan majlis perkahwinan dan 10,000 untuk wang hantaran kahwin.

Tetapi, tahukah anda ada cara yang lebih baik untuk memberikan wang hantaran kahwin tanpa memerlukan jumlah yang besar? Selain daripada memberikan wang tunai, ada cara lain yang boleh dijadikan ganti, dan semestinya cara-cara ini tampak mewah walau hanya melibatkan kos yang sedikit.

1. Wang pendahuluan rumah
Daripada meletakkan wang hantaran semata-mata, lebih baik wang tersebut dijadikan bayaran pendahuluan rumah baru. Jika anda pandai berkompromi dengan pemaju, biasanya bayaran pendahuluan untuk sebuah rumah adalah sekitar 5% dari harga rumah, malah boleh lebih rendah lagi. Sebagai permulaan, tidak perlulah membeli rumah yang terlalu mahal dan besar, anda hanya tinggal berdua dengan isteri sahaja, bukan? Carilah rumah di bawah harga RM 200,000, supaya wang pendahuluan kurang daripada RM 10,000. Selebihnya, buatlah pembiayaan bank. Untuk hantaran, letakkan sebuah replika rumah dan paparkan harga sebenar rumah. Bukankah satu kebanggaan jika dapat menyediakan sebuah rumah untuk bakal isteri (walaupun hanya bayar wang pendahuluan)?

2. Wang pendahuluan kereta
Cara ini hanya berkesan jika bakal pasangan atau anda sendiri masih belum mempunyai kereta. Sediakan wang pendahuluan dan dapatkan sebuah kereta yang anda mampu. Sama juga seperti cara di atas, buat satu replika kunci kereta dan paparkan harga kereta sebagai hantaran kahwin untuk pasangan. Namun, harus diingat, usahlah terlalu tamak mendapatkan sebuah kereta yang mahal, kerana nanti banyak belanja yang perlu anda dan pasangan keluarkan. Rancanglah sebaik-baiknya sebelum membeli sebuah kereta.

3. Polisi takaful
Pernah dulu disiarkan satu iklan yang menunjukkan seorang pengantin lelaki menjadikan polisi takaful sebagai hantaran kahwin untuk pasangannya. Semua tetamu yang hadir kagum dengan jumlah perlindungan dan pulangan yang ditawarkan oleh polisi tersebut. Memang satu idea yang menarik. Tahukah anda bahawa dengan hanya bayaran serendah RM 200 sebulan, anda boleh mendapatkan jumlah perlindungan sehingga Rm 50,000? Ya, dan ini boleh anda letak sebagai hantaran kahwin. Tidak rugi untuk mendapatkan polisi takaful, selain memberi perlindungan pada waktu-waktu tertentu, takaful juga bertindak sebagai tabung simpanan dan pelaburan (walaupn hasinya tidak seberapa). Pilihlah pelan takaful yang sesuai dengan anda.

4. Emas
Emas memang sesuatu yang mewah, bukan? Jadi, bolehlah anda pertimbangkan untuk dijadikan hantaran kahwin anda. Anda boleh gunakan jongkong emas ataupun kepingan dinar emas. Walau berapa pun nilai yang anda bagi, tiada siapa yang akan memperlekehkannya. Itulah kuasa emas; mewah adalah sifat semulajadinya. Tidak rugi anda laburkan wang untuk emas, pasti memberikan pulangan yang baik jika disimpan untuk tempoh yang lama.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



0 comments:

Post a Comment

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.