Tips Merancang Bajet Persiapan Majlis Perkahwinan

Sebuah majlis perkahwinan mungkin akan menjadi suatu beban perbelanjaan yang besar terhadap pasangan baru berkahwin dan juga ibubapa pasangan tersebut jika tiada sebarang perancangan dan bajet sistematik ditetapkan. Biasanya, akan banyak perbelanjaan yang tidak disangka perlu dikeluarkan untuk menampung persiapan majlis perkahwinan. Malah, pembaziran juga akan berlaku kerana membeli perkara-perkara yang tidak perlu jika tiada bajet ditetapkan. Tanpa perancangan kewangan yang rapi juga, pasangan pengantin baru mungkin akan menghadapi masalah kewangan yang serius yang boleh berlanjutan untuk tempoh yang lama. Jadi, amatlah penting untuk terlebih dahulu merangka bajet persiapan majlis perkahwinan. Berikut adalah beberapa tips yang boleh dijadikan panduan dalam merancang bajet persiapan majlis perkahwinan:

1. Tentukan perkara-perkara dan barang-barang utama yang diperlukan, senaraikan dan usah berasa ragu untuk menyingkirkan perkara-perkara yang tidak penting. Berbincanglah dengan bakal pasangan tentang keperluan untuk majlis perkahwinan nanti. Tetapkan tema, persalinan, hantaran dan maskahwin bersama-sama.

2. Pada peringkat awal, jangan beranggapan yang orang lain akan memberi bantuan kewangan kepada anda. Tidak kiralah samaada daripada ibubapa, keluarga ataupun rakan. Sebaik-baiknya, rancang perbelanjaan untuk menggunakan wang anda sendiri terlebih dahulu. Dengan cara ini, anda dapat mengelakkan sebarang ketidaktentuan di saat-saat akhir persiapan majlis perkahwinan anda nanti.

3. Jika ada ahli keluarga atau rakan-rakan yang menawarkan untuk memberi sumbangan kewangan, mungkin wang tersebut boleh digunakan kemudian untuk menampung perkara-perkara sampingan atau tidak dijangka. Usah terlalu berharap untuk mendapat bantuan, mungkin pemberi membatalkan hasrat mereka jika berlaku perkara-perkara tidak diingini seperti kemalangan, sakit ataupun keperluan lain yang lebih mendesak. Jika ini berlaku, anda yang akan susah nanti.

4. Berbincang dan dapatkan pandangan daripada yang lain. Ahli keluarga atau rakan-rakan anda mungkin mempunyai pengalaman merancang persiapan majlis perkahwinan, dan mereka pastinya mengetahui mana-mana pembekal atau kedai yang menawarkan harga istimewa. Mereka juga boleh memberi idea untuk memeriahkan lagi majlis perkahwinan anda nanti.

5. Buat sedikit kajian sebelum membeli-belah barang-barang keperluan majlis perkahwinan anda. Selain daripada segi harga, teliti juga daripada segi perkhidmatan yang mereka tawarkan. Jika ada festival atau pameran pengantin berdekatan tempat anda, jangan lupa untuk pergi. Di samping memudahkan anda untuk melakukan kajian kerana semuanya di bawah satu bumbung, anda juga akan ditwarkan dengan pelbagai tawaran dan diskaun yang menarik.

6. Sebagai langkah terakhir, anda dan pasangan mungkin perlu memohon pembiayaan peribadi. Sebaik-baiknya, cuba untuk elakkan perkara ini. Namun, jika tiada pilihan, beberapa perkara tersebut mungkin perlu dititikberatkan:
- Adakah pinjaman wang sangat-sangat diperlukan untuk persiapan majlis perkahwinan? Adakah masih ada cara lain?
- Berapa banyak wang yang perlu dipinjam? Berapa lama tempoh bayaran yang diingini?
- Adakah anda mampu menampung beban bayaran bulanan untuk tempoh yang panjang?
- Adakah beban tambahan ini akan menjejaskan perancangan kewangan anda yang lain?
- Adakah beban pinjaman akan menjejaskan hubungan dengan pasangan dan keluarga?
- Apakah pilihan pinjaman yang ada? Skim pinjaman manakah yang terbaik?
- Adakah dengan wang tambahan ini akan memeriahkan lagi majlis perkahwinan nanti?

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  2 comments:

  1. Tips yg cukup padat dan amat membantu :)

    KadKahwinOnline

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dengan teratur belanja kawin..
    kalau ade nak oder catering boleh visit ig D INAH CATERING atau FB PAGES D Inah Catering-Bukit Beruntung..

    012-2949044..
    servis memuaskan serta harga berpatutan..

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.