Mengumpul Bajet Untuk Persiapan Majlis Perkahwinan

Pada masa sekarang, untuk mengadakan sesebuah majlis perkahwinan, sejumlah peruntukan yang besar diperlukan. Jika pada masa dahulu, kebanyakan kos persiapan majlis perkahwinan ditanggung oleh ibubapa, ataupun dikerjakan secara gotong-royong oleh orang-orang kampung, tetapi sekarang sebahagian besarnya perlu ditanggung sendiri oleh bakal pasangan pengantin. Ini sememangnya sesuatu yang membebankan bagi bakal pengantin yang majoritinya terdiri daripada golongan muda yang baru bekerja.

Boleh dikatakan yang pihak lelaki perlu memperuntukkan jumlah bajet yang lebih besar berbanding perempuan untuk persiapan majlis perkahwinan. Ini kerana, pihak perempuan hanya perlu berbelanja besar untuk kenduri perkahwinan sahaja; sedikit untuk hantaran dan lain-lain seperti pelamin, set baju, jurusolek dan jurugambar. Tambahan lagi, semasa kenduri, pihak perempuan boleh 'mengutip' wang daripada para tetamu yang datang.

Berbeza dengan pihak lelaki yang bukan sahaja perlu menyediakan bajet yang besar untuk kenduri perkahwinan, tetapi perlu juga menyediakan wang hantaran yang kadang-kadang nilainya sangat membebankan. Walaupun sekadar adat, jumlah wang hantaranlah yang sering menjadi buah mulut orang; terlalu sedikit akan diumpat kedekut, terlalu tinggi akan dikata ingin menunjuk-nunjuk. Namun di sinilah sebenarnya cabaran kepada seorang lelaki, adakah mereka mampu menyediakan wang yang secukupnya untuk membiayai majlis perkahwinan sendiri.

Sebagai panduan, empat langkah yang berikut perlu diamalkan oleh bakal pengantin lelaki mahupun perempuan untuk membantu mengurus kewangan sendiri dan seterusnya mengumpul bajet untuk persiapan majlis perkahwinan:

1. Mengawal perbelanjaan
Langkah pertama dalam mengumpul bajet persiapan majlis perkahwinan adalah dengan mengawal perbelanjaan seharian, seterusnya mingguan dan bulanan. Sebaik-baiknya, setiap orang mempunyai bajet bulanan sendiri, dan cuba sedaya upaya mematuhi bajet yang dibuat. Untuk menghasilkan bajet bulanan, anda perlulah terlebih dahulu mengetahui tentang aliran wang masuk dan keluar bulanan. Caranya, dengan mencatat segala jenis pendapatan dan perbelanjaan yang anda lakukan dalam tempoh sebulan.

Setelah mencatat semuanya, cuba perhatikan samaada anda ada membuat sebarang simpanan atau tidak? Jika tiada, anda sepatutnya cuba menyimpan sedikit wang terlebih dahulu, sebelum sebarang perbelanjaan dibuat. Cuba perhatikan juga jika baki bulanan anda adalah positif atau negatif? Jika positif, itu petanda yang baik kerana simpanan anda akan sentiasa bertambah. Tetapi, jika negatif, simpanan anda akan sedikit demi sedikit terhakis ataupun tiada langsung. Sekiranya ini yang terjadi, anda perlulah mengawal perbelanjaan dengan membuat bajet bulanan. Bajet bulanan boleh dibuat berdasarkan kepada pendapatan dan perbelanjaan yang anda catat tadi. Cuba untuk kurangkan sebarang perbelanjaan yang tidak perlu supaya baki bulanan mencatat nilai positif.

2. Mengurus hutang
Sebagai pasangan muda yang bakal berkahwin, anda kebiasaannya akan mempunyai tiga hutang yang utama; pinjaman pelajaran, sewa-beli kereta dan caj kad kredit. Setiap bulan, anda mungkin perlu memperuntukkan sejumlah wang yang besar untuk membayar hutang-hutang ini. Bagaimana ingin mengawalnya? Jawapannya, cuba kurangkan mana yang boleh. Contohnya, hutang kereta, jika anda masih belum mempunyai kereta dan inginkan kereta, cuba beli kereta berkapasiti kecil ataupun 'second-hand', apabila sudah mampu kelak, bolehlah mendapatkan kereta impian yang loebih besar dan baru. Jika anda mempunyai lebih dari satu kad kredit, cuba selesaikan hutang kad kredit yang mempunyai caj paling mahal, tamatkan yang lain dan gunakan satu sahaja kad kredit. Untuk semua jenis hutang, elakkan tidak membayar ataupun membayar jumlah minimum sahaja. Ini akan menyebabkan jumlah hutang akan semakin bertambah disebabkan kadar faedah yang dikenakan.

3. Menambah pendapatan
Untuk mengumpul wang persiapan majlis perkahwinan dengan lebih pantas, cara terbaik dalah dengan menambah pendapatan. Sebagai seorang bujang, anda semestinya tidak mempunyai sebarang masalah untuk melakukan kerja lebih masa di tempat kerja anda supaya mendapat elaun kerja lebih masa yang mana kadarnya dibayar lebih tinggi berbanding waktu kerja biasa. Ataupun, anda boleh lakukan kerja-kerja sampingan seperti berniaga dan mengambil upah melakukan kerja-kerja yang anda mahir. Jika anda bijak merebut peluang, pendapatan sampingan mungkin boleh melebihi pendapatan kerja tetap anda.Dalam e-buku Mas Kahwin Yang Hilang, ada diceritakan tentang bagaimana seorang lelaki mengumpul RM 5,000.00 dengan hanya berdiri beberapa jam. Baca e-buku tersebut dan cuba tiru apa yang dilakukan lelaki tersebut.

4. Melakukan penjimatan
Langkah keempat ini adalah kesinambungan kepada langkah yang pertama di atas. Setelah mengenalpasti perbelanjaan yang sering dilakukan, asingkan setiap perbelanjaan kepada kumpulan perbelanjaan tetap dan bolehubah. Perbelanjaan tetap biasanya tidak berubah dan memenuhi komitmen sepenuhnya setiap bulan, seperti membayar hutang, sewa rumah dan insurans. Anda mungkin tidak mempunyai peluang untuk berjimat daripada perbelanjaan tetap.

Perbelanjaan bolehubah sering berubah-ubah, dan terbahagi kepada keperluan dan kehendak. Contoh perbelanjaan bolehubah keperluan adalah makanan, pakaian, minyak kereta, bili-bil utiliti dan keperluan rumah. Manakala, perbelanjaan bolehubah kehendak lebih kepada perbelanjaan yang dikeluarkan untuk keseronokan dan kepuasan diri-sendiri, seperti makan di restoran mahal, pakaian berjenama mahal dan hiburan berlebihan. Untuk mengumpul lebih banyak wang persiapan majlis perkahwinan, anda boleh berjimat untuk mengurangkan perbelanjaan bolehubah. Ubahlah kepada gaya hidup lebih sederhana untuk menjimatkan wang dan menambahkan simpanan. Banyak tips penjimatan yang boleh anda cari dan amalkan.

Kesimpulannya, mengumpul wang untuk persiapan majlis perkahwinan adalah merupakan pengajaran pertama untuk pihak lelaki (dan perempuan) dalam mengurus dan mengawal kewangan sendiri. Ilmu dan pengalaman yang ditimba dalam proses ini semestinya akan berguna untuk menghadapi cabaran kewangan yang lebih getir selepas berkahwin kelak.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  1 comment:

  1. ▶️ Kepada sahabat-sahabat yang masih menanti jodoh, memang benar jodoh dan pertemuan itu sudah tertulis. Namun, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari?

    ▶️ Mungkin anda sebenarnya buntu di mana haruskah untuk mencari, dan bagaimana. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG DI Jom Dating Malaysia atau www.jomdating.my secara PERCUMA dan sudah ramai juga yang berjaya menemui jodoh.

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.