Panduan Merancang Aturcara Majlis Perkahwinan

Bajet yang terhad bukanlah penghalang untuk anda mengadakan sebuah majlis perkahwinan yang meriah. Dengan sedikit kreativiti, menyelitkan beberapa aturcara khas akan memberikan kelainan kepada majlis perkahwinan anda. Lihat sahaja dalam akhbar-akhbar, kadang-kadang terdapat liputan majlis perkahwinan yang unik yang disertai acara khas seperti konvoi menaiki skuter, persembahan wayang kulit dan bersanding di atas belon udara panas. Mana tahu, dengan kreativiti dan kebijaksanaan anda merancang aturcara majlis, majlis perkahwinan anda nanti mungkin akan mendapat publisiti yang meluas juga.

Dalam merancang untuk menyelitkan acara-acara khas dalam majlis perkahwinan anda, amatlah penting untuk memastikan kesemua acara yang dirancang disusun dengan baik untuk kelancaran majlis. Untuk ini, panduan yang berikut boleh dijadikan rujukan:

1. Catat tarikh-tarikh yang melibatkan majlis perkahwinan anda, seperti majlis pernikahan, kenduri di pihak anda dan di pihak pasangan. Ini akan memudahkan anda untuk menyusun acara yang sesuai untuk dimasukkan pada hari-hari tersebut. Di samping itu, ini akan memudahkan anda untuk menetapkan tarikh dengan penyedia-penyedia khidmat acara khas.

2. Senaraikan apa-apa acara yang diingini dan dirasakan sesuai untuk diselitkan dalam majlis perkahwinan anda. Tidak perlu untuk menyusun acara-acara tersebut, hanya catatkan sahaja angan-angan anda supaya nanti boleh disenaraipendekkan sebelum memilih acara-acara yang betul-betul sesuai. Beberapa cadangan acara yang boleh dipertimbangkan termasuklah perarakan kompang, persembahan berzanji, upacara mengkhatam Quran, ceramah agama ataupun pertandingan nyanyian. Untuk lebih kelainan, mungkin boleh diajak kumpulan bermotosikal, kereta, berkuda ataupun berbasikal.

3. Semak semula acara-acara yang disenaraikan. Pastikan acara-cara utama tidak ada yang tertinggal. Berbincang dengan pasangan, keluarga dan rakan-rakan untuk lebih banyak idea. Senaraipendekkan dan pilih acara yang betul-betul bersesuaian.

4. Susun semua acara yang dipilih mengikut turutan yang sesuai. Dapatkan pandangan daripada yang lain supaya lebih teratur. Fikirkan faktor-faktor teknikal seperti keperluan kelengkapan, pergerakan mereka yang terlibat, tugasan yang perlu dilakukan dan lain-lain perkara berkaitan.

5. Tetapkan tempoh durasi untuk setiap acara. Jangan terlalu lama sehingga menjejaskan keseluruhan majlis perkahwinan. Tetapkan juga pada oukul berapa setiap acara akan bermula dan berakhir. Bentangkan kepada semua yang terlibat.

Anda boleh dapatkan ebook Impian Pengantin atau Perancangan Perkahwinan untuk mendapatkan contoh-contoh aturcara majlis perkahwinan yang lengkap.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  1 comment:

  1. ▶️ Kepada sahabat-sahabat yang masih menanti jodoh, memang benar jodoh dan pertemuan itu sudah tertulis. Namun, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari?

    ▶️ Mungkin anda sebenarnya buntu di mana haruskah untuk mencari, dan bagaimana. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG DI Jom Dating Malaysia atau www.jomdating.my secara PERCUMA dan sudah ramai juga yang berjaya menemui jodoh.

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.