Tips Berkaitan Baju Pengantin

Tidak lengkap sebuah majlis perkahwinan jika pengantin tidak memakai set pakaian pengantin yang istimewa. Maklumlah, raja dan ratu sehari, sudah semestinya akan menjadi tumpuan semua tetamu yang datang. Pemakaian set baju atau busana cantik disertai aksesori menarik pastinya akan menyerlahkan lagi seri pengantin baru. Dalam memilih baju pengantin yang akan dipakai ketika majlis perkahwinan nanti, beberapa perkara yang berikut boleh dijadikan panduan:

1. Berapa pasang
Tentukan berapa pasang yang anda kehendaki. Jumlah pasang bergantung kepada berapa jenis majlis yang anda adakan. Secara umumnya, minimum dua pasang sudah memadai; satu pasang dipakai ketika majlis pernikahan dan kenduri di rumah perempuan, dan satu pasang semasa kenduri di rumah lelaki. Jika anda mengadakan semua majlis serentak pada satu hari, satu pasang pun sudah mencukupi. Yang penting, janganlah dipakai sepasangan baju yang sama pada hari yang berlainan. Oleh itu, jika anda ingin mengurangkan jumlah pasang baju pengantin, pastikan semua majlis yang berkaitan tidak diadakan pada hari-hari yang berbeza.

2. Beli/tempah/sewa
Untuk mendapatkan baju pengantin, tiga cara utama yang boleh dilakukan; tempah, beli ataupun sewa. Cara terbaik adalah dengan menempah, kerana anda boleh berbincang dengan tukang jahit berkenaan rekabentuk yang diingini berdasarkan citarasa anda. Tambahan lagi, ukuran dan saiz boleh disesuaikan dengan badan anda. Jika ingin membeli yang sudah siap, sesuai jika anda mempunyai bentuk dan saiz badan yang normal kerana kebanyakan baju direka berdasarkan saiz normal kebanyakan orang. Jika anda tidak mempunyai bajet yang tinggi untuk menempah sendiri atau membeli yang sudah siap, anda boleh menyewa set pakaian pengantin daripada butik-butik pengantin. Namun, harus diingat, anda perlu menyewa dengan lebih awal, bimbang tiada saiz dan baju yang sesuai jika sudah terlewat.

3. Rekabentuk
Rekabentuk baju pengantin yang anda pilih, samaada baju melayu, baju kebaya melayu, ala Inggeris, ala Bollywood dan sebagainya, perlulah sesuai dengan tema majlis perkahwinan anda. Dari segi jenis material pula, anda perlulah menentukan samaada inginkan kain satin, songket, lase dan sebagainya. Dapatkan pandangan daripada pereka baju ataupun jurujual butik pengantin untuk mendapatkan rekabentuk dan jenis material yang sesuai untuk majlis perkahwinan anda.

3. Warna
Pemilihan warna baju pengantin yang salah akan sedikit sebanyak mencacatkan majlis perkahwinan impian anda, jadi anda harus berhati-hati tentang ini. Pastikan warna yang dipilih sesuai dengan bentuk tubuh dan warna kulit anda. Jika anda berbadan gempal, anda boleh tampak lansing jika mengenakan baju pengantin yang berwarna sedikit gelap dan diperbuat daripada material kain tidak licin. Untuk pengantin yang berkulit gelap, seelok-eliknya elakkan warna gelap kerana akan menenggelamkan seri pengantin baru. Namun, memilih warna yang sangat terang juga adalah tidak sesuai terutama apabila gambar diambil. Pilihan terbaik adalah memilih baju pengantin yang berwarna lembut dan sederhana, seperti kuning dan putih. Apa-apapun, semuanya bergantung kepada citarasa dan minat anda.

4. Aksesori
Walau baju pengantin yang dipakai adalah ringkas dari segi rekabentuk, jenis dan warna materialnya, namun anda masih boleh menyerlahkan penampilan anda dengan menggunakan aksesori yang sesuai. Rantai, keronsang, gelang, mahkota dan selendang adalah aksesori yang sesuai untuk dipakai pengantin wanita. Manakala, untuk pengantin lelaki, bergantung kepada jenis baju yang dipakai, aksesori yang sesuai adalah songkok, keronsang, sampin dan keris. Perlu diingatkan aksesori yang dipakai usahlah terlampau banyak sehingga menyebabkan anda tidak selesa dan sukar bergerak. Di samping aksesori tambahan, pemilihan kasut yang bersesuaian dengan pakaian yang dipakai turut memainkan peranan yang penting. Elakkan memakai selipar biasa.

6. Istimewa
Sebagai raja dan ratu sehari, pengantin perlulah tampil lebih istimewa berbanding yang lain di majlis perkahwinan. Oleh itu, pastikan baju pengantin yang anda pakai adalah berlainan dengan yang lain. Pastikan pengapit tidak lebih menonjol daripada anda. Jika ingin semua ahli keluarga memakai baju yang seragam, pastikan warna yang dipilih adalah berlainan daripada warna baju pengantin anda.

Sebagai meraikan sehari yang istimewa dan bahagia, maka tidak salahlah untuk pengantin mendapatkan set pakaian pengantin yang istimewa untuk diri mereka sendiri. Yang penting, pakaian yang dipilih tidak menjurus kepada pembaziran, berlebih-lebihan dan melanggar batas tatasusila adat dan ajaran agama.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  1 comment:

  1. ▶️ Kepada sahabat-sahabat yang masih menanti jodoh, memang benar jodoh dan pertemuan itu sudah tertulis. Namun, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari?

    ▶️ Mungkin anda sebenarnya buntu di mana haruskah untuk mencari, dan bagaimana. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG DI Jom Dating Malaysia atau www.jomdating.my secara PERCUMA dan sudah ramai juga yang berjaya menemui jodoh.

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.