Tips Kad Jemputan Kahwin

Walaupun sekarang kita mempunyai emel dan Facebook untuk membuat pengumuman dan menjemput para tetamu ke majlis perkahwinan kita, namun kad jemputan kahwin masih tetap menjadi pilihan utama. Tidak lengkap persiapan majlis perkahwinan jika tidak memikirkan tentang kad jemputan kahwin. Harus diingat, kad jemputan kahwin hanyalah alat untuk memberitahu dan menjemput tetamu ke majlis perkahwinan anda, maka tidak perlulah membazirkan terlalu banyak wang. Tidak dinafikan, kad jemputan kahwin yang cantik dan unik sudah semestinya menjadi idaman semua bakal pengantin, tetapi harga yang perlu dibayar semestinya tinggi. Bukan rekabentuk yang cantik dan harga yang tinggi menjadi keutamaan, tetapi maklumat-maklumat yang dinyatakan dalam kad jemputan kahwin adalah lebih penting. Jadi, jika anda ingin menempah kad jemoutan kahwin, pastikan maklumat-maklumat yang berikut ada:

1. Nama pengantin
Ya, kad jemputan kahwin anda perlulah ditulis dengan nama anda dan bakal pasangan. Pada muka hadapan, letakkan nama ringkas atau gelaran. Pada muka belakang atau dalam, letakkan nama penuh. Pastikan nama ditulis dengan jelas, dan orang lain dapat mengenal anda dan pasangan melalui nama yang ditulis.

2. Nama ibubapa/penjaga
Jangan lupa untuk meletakkan nama ibubapa pada kad perkahwinan anda kerana kebiasaannya tetamu yang hadir, selain rakan-rakan anda dan pasangan, lebih mengenali kedua-dua ibubapa anda. Letakkan nama gelaran untuk memudahkan tetamu mengenali mereka. Jika salah seorang sudah tiada, tuliskan sahaja nama ibu atau bapa yang masih ada, tetapi janganlah ditinggalkan nama ibu atau bapa tiri anda (jika ada). Jika kedua-duanya sudah tiada, tuliskan nama penjaga yang mewakili anda seperti datuk, nenek, bapa saudara dan abang.

3. Jenis majlis
Berhati-hati menulis jenis majlis dalam kad jemputan anda. Perkara ini kadang-kala menjadi sangat sensitif, terutama di kawasan kampung. Perkataan 'majlis perkahwinan' dan 'majlis menyambut menantu' menunjukkan yang tuan rumah mengharapkan hadiah atau sumbangan wang dari tetamu yang hadir. Mereka yang diundang mungkin keberatan untuk hadir ke majlis anda kerana seolah-olah terpaksa mengeluarkan belanja memberi hadiah atau sumbangan, lebih buruk lagi jika mereka turut diundang ke majlis lain yang juga menharapkan sumbangan hadiah dan wang. Jika anda ikhlas menjemput tetamu dan tidak mahu membebankan tetamu supaya menyediakan sumbangan, sebaik-baiknya gunakan perkataan 'majlis kesyukuran' dalam kad jemputan kahwin anda.

4. Tarikh dan hari majlis
Supaya tidak mengelirukan bakal tetamu, tuliskan tarikh dan hari majlis dengan jelas. Periksa dulu sebelum kad dicetak, kerana dibimbangi tersilap.

5. Lokasi majlis
Nyatakan alamat lokasi majlis dengan jelas. Letakkan peta ke arah lokasi majlis perkahwinan anda. Pastikan beberapa tanda atau bangunan penting diletakkan dalam peta tersebut. Lebih baik sekiranya anda turut meletakkan koordinat lokasi majlis perkahwinan anda. Maklumlah, sekarang ramai orang mempunyai alat GPS. Meletakkan koordinat lokasi majlis akan memudahkan mereka.

6. Nombor telefon untuk dihubungi
Tuliskan nombor telefon anda dan kedua-dua ibubapa. Pada hari majlis perkahwinan, anda mungkin sibuk dan tidak sempat melayan telefon anda. Oleh itu, tinggalkannya dengan pengapit atau adik-beradik anda. Langkah paling selamat, letakkan juga nombor telefon salah seorang adik-beradik atau rakan anda dalam kad jemputan kahwin.

7. Aturcara majlis
Jika ada ruang, tuliskan secara ringkas aturcara majlis; waktu mula, waktu ketibaan pengantin dan waktu akhir. Ini akan memudahkan tetamu untuk merancang kehadiran mereka supaya dapat berjumpa dengan pengantin. Anda semestinya ingin berjumpa dengan para tetamu yang hadir, bukan?

8. Doa
Tuliskan doa kelancaran majlis dan kebahagiaan rumah tangga dalam kad jemputan kahwin anda. Masukkan nama anda dan pasangan dalam doa tersbut. Bayangkan, setiap seorang yang menerima kad jemputan kahwin anda sudah semestinya akan mendoakan anda. Insya-Allah, perkahwinan anda dan pasangan akan diberkati-Nya.

Waktu yang sesuai untuk menempah kad jemputan kahwin adalah tiga bulan sebelum majlis perkahwinan. Kad biasanya memerlukan masa dua ke tiga minggu untuk disiapkan. Baki sebulan sebelum tarikh majlis perkahwinan adalah waktu yang sesuai untuk mengedar kad dan menjemput tetamu. Anda boleh pergi ke kedai-kedai percetakan di sekitar anda untuk menempah kad jemputan kahwin. Untuk lebih mudah, lakukan sahaja carian dalam internet, banyak laman web yang menawarkan perkhidmatan mencetak kad kahwin.

Klik banner-banner di bawah untuk lebih banyak tips persiapan majlis perkahwinan



  5 comments:

  1. ▶️ Kepada sahabat-sahabat yang masih menanti jodoh, memang benar jodoh dan pertemuan itu sudah tertulis. Namun, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari?

    ▶️ Mungkin anda sebenarnya buntu di mana haruskah untuk mencari, dan bagaimana. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG DI Jom Dating Malaysia atau www.jomdating.my secara PERCUMA dan sudah ramai juga yang berjaya menemui jodoh.

    ReplyDelete
  2. Assalam,maaf bertanya klu arwah tiada nk letak Allahyarham nama( si bapa )boleh ke? tq

    ReplyDelete
  3. Nk tumpang tnya , kalau ayah tiada, kita letak nama mak dan abg kan, tp bila kita tulis nama abg, dalam kurungan nk letak abg atau anak
    Contoh :
    Hasnawati ( emak )
    Hakimuddin ( anak ) @ ( abg )

    ReplyDelete
  4. Good blog! You have described in a nice way.
    Thanks for sharing this information.
    kadkahwinonlinemalaysia

    ReplyDelete
  5. jika ibubapa dah bercerai.. si bapa punya wife baru, dlm kad kawin patutkah letak nama mak kandung juga.. buntu ni

    ReplyDelete

loading...

Tentang Blog

Blog ini menyediakan tips-tips persediaan dan persiapan majlis perkahwinan. Sebarang cadangan, kritikan dan pandangan amat-amatlah dialu-alukan.

Iklan Premium

Iklan Premium

Strategi Kahwin Kaya

Entri Popular

Iklan Premium

Statistik Pelawat

Copyright (C) tipspersiapanmajlisperkahwinan. Powered by Blogger.